Πολιτισμός και τοπική ανάπτυξη

Όταν οραματίζομαι  μια πολιτισμένη πόλη διακρίνω μέσα στην σκέψη μου την ανεμελιά και την ελευθερία των παιδιών στο σχολείο, τις μνήμες μου όταν αλώνιζα μικρός με το ποδήλατο  τους δρόμους και τις πλατείες του Κορυδαλλού, μία βόλτα σε μία καθαρή πόλη με σεβασμό στους πολίτες της.

Πολιτισμός όμως για μένα είναι, πάνω από όλα, τα παιδιά μας να γίνουν καλύτεροι άνθρωποι από εμάς. Αυτό επιτυγχάνεται μόνο μέσα σε  μια κοινωνία πολιτών που θα καταφέρει να καλύψει, πρώτα από όλα,  τις βασικές ανάγκες και να λύσει τα προβλήματα σε τέτοιο βαθμό, ώστε ο πολίτης να μπορεί να  ΖΕΙ στην πόλη του και η πόλη αυτή να του αξίζει!

Ποιο μπορεί να είναι το σχέδιο, το όραμα και εντέλει η πολιτιστική πολιτική μιας δημοτικής ομάδας, που έχει σαν στόχο να αναπλάσει οικονομικά, αναπτυξιακά, ψυχαγωγικά, κοινωνικά έναν υποβαθμισμένο, σε παραγωγή πολιτιστικής πολιτικής, δήμο και να του προσδώσει τέτοιο χαρακτήρα ώστε να γίνει δήμος αναφοράς σε πολιτιστικό επίπεδο;

  • Ένα δημιουργικό πολιτιστικό μοντέλο είναι αυτό που θα διακρίνει και θα προσδώσει ίδια αξία και ρόλο τόσο  στην πολιτιστική κληρονομιά όσο και σε μια σύγχρονη πολιτιστική ανάπτυξη. Αυτό προϋποθέτει πολυεπίπεδη θεσμική δράση, με τη δημοτική αρχή αρωγό, αλλά και με ανοικτές διαδικασίες, θεσμοθετημένες συνεργασίες φορέων, δικτύων και διάθεση για καινοτομία και νέες αντιλήψεις. Να μελετηθούν απόψεις, συμβουλές, πρακτικές και παραδείγματα από άλλες πόλεις, σε συνδυασμό με τη δημιουργία δημοτικής ομάδας ανάληψης πολιτιστικών έργων από ένα ευρύ φάσμα επιστημόνων, καλλιτεχνών και τεχνολόγων .

Ποιοι είναι λοιπόν οι κρίκοι που συνδέουν τον πολιτισμό με την πόλη και σε επέκταση με την ζωή των κατοίκων της, ώστε πραγματικά να  ζουν σε μια πολιτισμένη κοινωνία;

Πολιτισμός και κοινωνία ξεκίνησαν με την ανακάλυψη της φωτιάς και εμείς, όντας πολιτισμένοι, δεν πάμε να την ανακαλύψουμε. Αυτή υπάρχει και πρέπει να την διαχειριστούμε. Και για αυτήν την πράξη υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις.

  • Πολιτισμός για μια πόλη είναι η παιδεία της. Εδώ βασικό ρόλο έχει η ενίσχυση, σε όλα τα επίπεδα, των κινήτρων που μπορούν να θέσουν τα παιδιά, πρωτοπόρα πάντα σε σκέψεις και ιδέες. Δημοτική αρωγή υποτροφιών για παιδιά που έχουν οικονομικά προβλήματα, δημοτική στήριξη σε διασχολικούς διαγωνισμούς που θα εμπνέουν και θα καινοτομούν στην τέχνη, στη λογοτεχνία, στην τεχνολογία.
  • Πολιτισμός και τέχνη είναι έννοιες ταυτόσημες και γι αυτό δεν μπορεί να λείπει από τα παιδιά μας η διαπαιδαγώγηση μέσω των τεχνών. Τα σχολεία μπορούν να γίνουν κέντρα δημιουργικής μάθησης με την ενεργοποίηση των σχολικών χώρων για δραστηριότητες, πέραν του σχολικού προγράμματος, ώστε να δημιουργηθούν καλλιτεχνικές ομάδες (εικαστικές, θεατρικές, μουσικές, χορού), λειτουργία που θα ανοίξει στα παιδιά νέους ορίζοντες δημιουργίας.

Φεστιβάλ εφήβων σε τομείς όπως το graffiti, ο κινηματογράφος, η μουσική εμπνέουν και καθοδηγούν πολλές φορές τους νέους σε όλη την εκπαιδευτική τους διαδρομή.

Πόσο δύσκολο είναι άραγε ένα μέγα event τέχνης όπως, για παράδειγμα, φεστιβάλ άλλων πόλεων: Κassel -Biennale, Αθήνα – Η τέχνη στις Βιτρίνες, Μεταξουργείο – art map, Κερατσίνι – συναυλίες  με δωρεάν είσοδο.

Πόσο δύσκολη είναι η δημιουργία μόνιμου, δημοτικού εκθεσιακού κέντρου και πρόγραμμα προβολής εκθέσεων από εικαστικούς αλλά και ερασιτέχνες φιλότεχνους πολίτες, αλλά και η δημιουργία ανοιχτού θεάτρου (στον χώρο Νταμάρια του Άνω Κορυδαλλού), δημόσιων πολυχώρων – υπαίθριων ή στεγασμένων – ( Στέκι Νεολαίας),  που λείπουν από την πόλη μας; Πόσο δύσκολο είναι ένα φεστιβάλ μουσικών σχημάτων στα πρότυπα του προγράμματος ‘’μουσικές αυλές’’ της Ικαρίας αλλά και μεγάλων συναυλιακών συναντήσεων, με δωρεάν είσοδο, όπως το παράδειγμα του χώρου ‘’Λιπάσματα’’ στο Κερατσίνι;

  • Πολιτισμός για μια πόλη είναι η δυνατότητα άθλησης των κατοίκων και όχι μόνο η ενασχόληση με το ποδόσφαιρο. Η βελτίωση των υποδομών για περισσότερα ειδικά αθλήματα, που μπορούν να εξασφαλίσουν συμμετοχή από γειτονικούς δήμους, με μικρή ανάγκη σε κτιριακή υποδομή (ξιφασκία), αλλά και η ενεργοποίηση και διαμόρφωση γεωφυσικών χαρακτηριστικών του Κορυδαλλού προς μια λειτουργική  εκμετάλλευση, όπως των βράχων του Άνω Κορυδαλλού για πεδίο αναρριχητικής άθλησης (παράδειγμα Καλύμνου).
  • Πολιτισμός σημαίνει βασικά και άλλα αγαθά και κατά συνέπεια βελτίωση του βιοτικού μας επιπέδου, μετατρέποντας την πόλη μας σε ελκυστικό τόπο διαμονής, εργασίας, ψυχαγωγίας και ζωής.

Ο πολιτισμός έχει άμεση σχέση με την ασφάλεια και αυτή επιτυγχάνεται με ενίσχυση του ρόλου επίβλεψης της δημοτικής αστυνομίας και στις πιο απόκεντρες γειτονιές.

Κάθε πόλη οφείλει να φροντίζει το περιβάλλον. Μία καθαρή πόλη με πάρκα και πλατείες, με διαχείριση δημοτικών αστικών χώρων, με τον επανασχεδιασμό δημοτικών κτιρίων προς χρήση και όφελος των πολιτών (Στέκι νεολαίας με δυνατότητα λειτουργίας καλλιτεχνικών ομάδων), με στοιχεία όπως οι ψηφιακές τεχνολογίες στην επικοινωνία (ελεύθερο wifi), διαδικτυακή, δημοτική, επαγγελματική πλατφόρμα προβολής των εμπορικών καταστημάτων, ύπαρξη ζωντανής, πολιτιστικής, εμπορικής σκηνής με εκμετάλλευση του νέου σταθμού του ΜΕΤΡΟ, με καλλιτεχνικές δράσεις δρόμου (street art actions), δίνουν πνοή στο εμπορικό κέντρο μιας μικρής πόλης μετασχηματίζοντας το σε περιφερειακό κέντρο αναψυχής.

Πολιτισμός και μνήμη δεν διαχωρίζονται γι’ αυτό καμία έκπτωση στο σύνολο των εθιμοτυπικών εκδηλώσεων, δίνοντας την πρώτη θέση οργάνωσης και εκτέλεσης σε οργανισμούς του δήμου, σε πολιτιστικές  και σχολικές ομάδες.

  • Πολιτισμός σημαίνει σεβασμός στην τρίτη ηλικία με αναβάθμιση των ΚΑΠΗ σε κέντρα γνώσης και μετάδοσης των παραδόσεων ανάμεσα στις γενιές, με διαδραστικές δραστηριότητες αλλά και με διαλέξεις ιστορίας και τέχνης.
  • Λειτουργική εκμετάλλευση του πολιτισμού με στόχο την ανάδειξη μιας νέας ταυτότητας και εικόνας της πόλης. Το παράδειγμα αναφοράς σε άλλες πόλεις και η ταυτοποίησή τους  με κάποιο σημαντικό γεγονός όπως: Δράμα – φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους, Τρίκαλα  -ψηφιακή πόλη, Πάτρα – καρναβάλι / art in progress, Ικαρία – πανηγύρια/ μουσικά φεστιβάλ, δεν ισχύει στην περίπτωση του Κορυδαλλού. Κορυδαλλός ίσον Φυλακές. Και αν νομίζει κάνεις ότι, εάν αύριο φύγουν οι φυλακές και δεν αλλάξει τίποτε άλλο στην πόλη, τότε αυτή η σύνδεση δεν θα ισχύει πλανάται πλάνην οικτράν.

Η ταυτότητα του Κορυδαλλού θα αλλάξει, εάν εμείς χτίσουμε πάνω στις φυλακές, σε αυτές και άλλες τόσες, πολιτιστικές αξίες τέτοιες που να μπορούν να αλλάξουν τον χαρακτήρα και την εικόνα του τόπου. Αξίες οικουμενικές που καθοδηγούν και διαπαιδαγωγούν έναν καλύτερο άνθρωπο .

Please follow and like us:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *